Tíz évig is érezhetik a hatását: kiderült, mi csökkentheti a szülés utáni depresszió esélyét
Egy friss, tíz évig tartó vizsgálat szerint a szoptatás akár egy évtizeddel a szülés után is összefüggésbe hozható az anyák alacsonyabb depressziós és szorongásos kockázatával. A meglepő eredményről a New York Post számolt be egy nemrég megjelent tudományos közlemény alapján. A kutatás, amely a BMJ Open című szaklapban látott napvilágot, rávilágít, hogy
A vizsgálat során 168, második terhességüket töltő édesanyát követtek nyomon. A nőket a szülés után három és hat hónappal, majd két, öt és tíz év elteltével is megvizsgálták. Felmérték a fizikai és mentális állapotukat, valamint részletesen kikérdezték őket szoptatási szokásaikról, beleértve azt is, hogy meddig és milyen formában táplálták így gyermeküket.
Az eredmények magukért beszélnek:
Ezzel szemben azoknál, akik tíz év elteltével rosszabb hangulatról panaszkodtak, nagyobb valószínűséggel fordult elő, hogy egyáltalán nem vagy csak rövidebb ideig szoptattak. A kutatók azt is megfigyelték, hogy a hangulati problémákkal küzdők jellemzően fiatalabbak és fizikailag kevésbé aktívak voltak, amelyek önmagukban is ismert kockázati tényezők.
A szakemberek hangsúlyozzák, hogy mivel megfigyeléses vizsgálatról van szó, ebből nem lehet egyértelműen arra következtetni, hogy a szoptatás önmagában okozza a jobb mentális állapotot. Ugyanakkor az összefüggés annyira jelentős, hogy komoly üzenetet hordoz.
A kutatók éppen ezért a politikai döntéshozóknak is üzentek. „Annak a lehetősége, hogy a szoptatás tovább csökkenthetné a depresszió hatalmas terhét az egyéneken, a családokon, az egészségügyi rendszereken és a gazdaságon, csak tovább erősíti azt az érvet, hogy a politikai döntéshozóknak javítaniuk kell a szoptatástámogatást” – fogalmaztak közleményükben. Ez a gyakorlatban erősebb laktációs szaktanácsadást, támogatóbb munkahelyi környezetet és megfelelő szülői szabadságot jelenthetne, miközben
Mindeközben az anyatej piaca virágzik: egyre több anya adja el a „folyékony aranyat”, amelyet testépítők is keresnek annak magas tápanyagtartalma miatt. Még olyan hírességek is beszálltak az üzletbe, mint Kourtney Kardashian, aki az emberi előtej, a kolosztrum által inspirált étrend-kiegészítőket népszerűsít. Fontos azonban kiemelni, hogy ezek a piaci trendek nem képezték a tudományos vizsgálat részét. A mostani eredmények további, nagyobb létszámú kutatásokat sürgetnek, hogy az összefüggéseket minden kétséget kizáróan igazolni lehessen.