A jegestea bizonyítottan javítja a szív egészségét, de csak akkor, ha ezt az egy dolgot nem kevered hozzá
Ha eddig azt hitted, hogy a jeges tea csak egy nyári frissítő, akkor van egy jó hírünk: ennek az italnak bizony komoly egészségügyi előnyei is vannak – feltéve, hogy lemondasz a cukorról. A Nantongi Egyetem friss kutatása szerint
De itt nem áll meg a történet: a napi két pohár édesítetlen jeges tea 14 százalékkal csökkentheti a stroke, 7 százalékkal pedig a koszorúér-betegség kialakulásának esélyét is.
Érdekes módon azonban a kutatók nem találtak arra utaló bizonyítékot, hogy az édes tea önmagában növelné e betegségek kockázatát – egyszerűen csak lenullázza a tea védőhatását.
De mi a helyzet a forró teával? A kínai kutatók a UK Biobank 177 810 brit résztvevőjének adatait elemezték, akiket éveken át követtek. Közülük 147 903-an vallották magukat teafogyasztónak, és a legtöbben cukor nélkül itták a teájukat – ami, mint most kiderült, bölcs döntés volt.
Egy tavaly év eleji tanulmány már jelezte, hogy
A kutatók akkor azt is kimutatták, hogy minden napi plusz csésze tea további 4 százalékkal faraghatja lefelé a kockázatot. Az viszont nem derült ki, hogy a kutatás alanyai milyen teát ittak, és hogy tejjel és/vagy cukorral fogyasztották-e – jegyezte meg a Brit Szívalapítvány.
A friss kutatás most pontosított: a teaivás és a szív- és érrendszeri kockázat között szoros összefüggést találtak. A legalacsonyabb kockázatot azoknál mérték, akik napi 1-2 csésze teát ittak. Ennél több már nem adott további védelmet, és nem csökkentette tovább a kockázatot.
A stroke esetében viszont lineáris összefüggést figyeltek meg:
A kutatók ugyanakkor elismerték a vizsgálat korlátait is: például torzíthatja az eredményeket, hogy a Biobank mintája eleve egészségtudatosabb emberekből állhat, így a következtetések nem feltétlenül általánosíthatók a teljes lakosságra.
A tanulmány egyébként meglepő részleteket is felfedett arról, hogy mit árul el valakiről az, ahogyan issza a teáját. Azok,
Ezek az emberek ráadásul kevésbé sportosak, és általában egészségtelenebb étrendet követnek, mint azok, akik cukor nélkül isszák a jeges vagy forró teájukat.
Akik cukrot használnak édesítőszer helyett, nagyobb valószínűséggel idősebbek és ritkábban szednek étrend-kiegészítőket.
Szóval ha jót akarsz a szívednek, maradj a házi cukormentes jegesteánál, de nyugodtan ízesítsd citrommal, plusz dobálj bele eperszeleteket vagy barack-darabokat. Aztán tedd a hűtőbe és ne felejts el eleget inni belőle ebben a gyötrő kánikulában.
Via Express
