Connect with us

“Nem veszek környezetbarát ruhát, mert drága és unalmas” – íme néhány dolog, amit érdemes átgondolnunk

LIFE

“Nem veszek környezetbarát ruhát, mert drága és unalmas” – íme néhány dolog, amit érdemes átgondolnunk

A modern divatipar problémája nagyon komplex: a gyártástól az elkészült ruhák szállításán, majd a megmaradt vagy használtan visszavett ruhák kezelésén át számtalan olyan kivetnivaló dolgot felsorolhatunk, amit meg kellene oldani ahhoz, hogy ne a világ második legszennyezőbb iparágaként említsük.


Szerencsére ma már egyre több olyan márka található a piacon, amely fenntartható darabokat kínál. Ennek ellenére a jelenségre többen reagálnak úgy, hogy a környezetbarát termékek drágák, egysíkúak és a márkák – a Stella McCartney-n kívül – ismeretlenek, így nem válnak „trendivé”. Íme a GLAMI ellenérvei a kritikákra.

  1. “Én azt hittem, környezetbarát boltban vásárolok”

A GLAMI Fashion (Re)search #2 kutatásából kiderült, hogy a magyarok nyitottak a környezetbarát brandek termékeire, ám a legtöbben nincsenek tisztában azzal, mely márkák sorolhatók ebbe a kategóriába. Az információ hiányáról, valamint a fals nézőpontokról sokat elárul, hogy néhányan a Zarát, a Bershkát, a Tally Weijlt és más fast fashion cégeket is megemlítettek, mint fenntartható opció. Napjainkban azonban egyre több olyan forrás érhető el online, amelyek segítenek eligazodni az etikus és fenntartható opciók közt – ne legyünk lusták magunk olvasni, informálódni a témában!

  1. “Pedig a reklámban azt mondták, fenntartható módon készítik a ruháikat”

A fast fashion vállalatok ugyan próbálják titokban tartani, milyen embertelen körülmények uralkodnak a távol-keleti gyárakban, valamint azt, hogy mennyire környezetszennyező a tömeggyártás folyamata, de egyre több sötét titokra derül fény. Ezzel szemben a környezetbarát márkáknál sokszor arról is tájékoztatnak minket, mennyivel kisebb ökológiai lábnyommal járt az adott termék elkészítése. A Reformation például minden darabnál feltünteti, mennyivel kevesebb szén-dioxid és hulladék keletkezett a gyártás során, illetve hány liter vizet spóroltak meg. Ha kicsivel több időt szánunk rá, mi is utána tudunk járni a részleteknek, ha erre lehetőséget kapunk.

  1. “A fenntartható márkák ruhái unalmasak és ódivatúak”

Amíg 5-10 évvel ezelőtt a környezetbarát darabokat látva biztosan nem a divatos szó jutott volna az eszünkbe, addig ma már ezek a termékek is a legfrissebb trendeket követik. Persze még mindig vannak olyan kreációk, amelyek nem nevezhetők a hagyományos értelemben trendinek, de ne feledjük, a trendek folyamatosan változnak, vissza-visszatérnek már letűnt elemek a kortárs divatba, így jó, ha van a ruhatárunkban egy-két örökérvényű, minőségi darab, ami még néhány szezon múlva is menő lesz.

  1. “Több ezer forint egy pólóért? Nevetséges!”

Amit fontos hangsúlyozni, hogy nem a környezetbarát és a magyar tervezői termék a drága, hanem a fast fashion az olcsó. A fogyasztói társadalom szokásainak köszönhetően hozzászoktunk az alacsony árakhoz, így nem ritka, hogy valaki az árcédulát látva felháborodottan teszi vissza a kiválasztott minőségi darabot a helyére. Az árat indokolja, hogy a ruha készítője becsületes munkabért kapott és nem éhbérért dolgozott egy roskadozó üzemben. A minőségi anyagok és a környezetkímélő gyártási technológiák is nyomós okok, hiszen sok cég saját kutatásai alapján vezeti be az innovatív technológiákat. Végül pedig ott az idő kérdése; a kisebb vállalkozásoknál lehet, hogy a tervezéstől az utolsó öltésig mindent egyetlen személynek köszönhetünk. Az idő pénz, ez pedig a divatra is igaz.

  1. Azért még van remény!

A GLAMI felmérésében az egyik legbiztatóbb adat, hogy a magyarok kétharmada hajlandó lenne többet fizetni egy fenntartható árucikkért, ezzel a régió harmadik legmagasabb eredményét produkálva. Újabb pozitívum, hogy a megkérdezettek csaknem 70%-a állította ugyanezt egy minőségi, időtálló termékről. Mivel mindkét tulajdonság általában a fenntartható és a hazai termékekre igaz, ezért kijelenthetjük, a törekvéseknek igenis van jövője Magyarországon is.

Az embereknek csupán arra van szükségük, hogy többet halljanak róluk és jobban megismerjék ezeket a márkákat, valamint a különböző fenntartható alternatívákat – mellesleg nem csak a divatipar kapcsán.

Még több LIFE

Hirdetés

Népszerű

Facebook

Hirdetés
Fel