INSPIRÁLÓ
A Rovatból

Csernák Botond extrém, víz alatti étteremben is dolgozott: „Hangyát gyűjtöttünk, egy szezonra pár ezret kellett összeszednünk az erdőben”

Csernák Botond több híres alternatív Michelin-csillagos étteremben is dolgozott, ahol megdöbbentően különc ételek kerültek az asztalra: néha saját gyűjtésű hangya, de előfordult olyan is, hogy a NASA kutatói segítettek egy ételt kikísérletezni.

Megosztom
Link másolása

Mint a mesékben, Botond is vette a vándorbotját meg a tarisznyáját és nekiindult a nagyvilágnak szerencsét próbálni. Rátévedt a Michelin-csillagos útra és ott annyira sikeres lett, hogy nemzetközi éttermek ajtajai egymás után nyílnak meg előtte. Ebbe a különleges világba nézhetünk most együtt körbe.

- Hogyan csöppentél bele a vendéglátásba?

- Már gyerekkoromban megjött az ihlet, mert azt terveztem, hogy az édesanyámmal fogok egy kávézót nyitni. Ezt annyira komolyan vettem, hogy

egy általános iskolai fogalmazásban le is írtam, mint üzleti tervet,

ez a kis irományom egyébként a mai napig meg van, eltettük emlékben. Mindig is érdekelt a vendéglátás, gimnazistaként már Siófokon dolgoztam egy koktélbárban, és az egyetem mellett elkezdtem a kávézóm megnyitásán dolgozni, ahogyan terveztem. Érdekeltek az ételek is, de inkább a szervíz és a menedzsment vonzott, a vendégek körüli teendők összességében.

- Nemrégen még Budapesten dolgoztál, de már Barcelonába van az új munkahelyed, mi történt?

- Igen a Mákból jöttem el nemrégen, mert másképp alakultak a dolgok, amik amúgy ebben a szakmában nagyon gyorsan változnak. Már egy éve dolgoztam ott, mint üzletvezető, és az első Michelin csillag megszerzése volt a közös célunk, de sajnos ez nem jött össze.

Valahol egy kalandor vagyok, bár nehezen vettem rá magam hogy hazamenjek, nem bántam meg,

mert láttam a Mákban a fantáziát és ennek része akartam lenni. Úgy egyeztünk meg, hogy a Michelin-gáláig kapok szerződést, szóval egy nagyon kemény és érdekes egy év van mögöttem, sok új tapasztalatot szereztem. Sajnos, mivel nem értük el együtt a célunkat, az első Michelint, elváltak az útjaink.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Csernák Botond (@botond_csernak) által megosztott bejegyzés

A barcelonai étterembe úgy kerültem, hogy a tulajdonosával már Stockholmból ismertük egymást. Kiderült, hogy keresnek egy új üzletvezetőt, ebbe az egy Michelin-csillagos étterembe és bevallom ez egy nagyon izgalmas új lehetőségnek tűnt, megtetszett és elvállaltam. Ez teljesen friss információ velem kapcsolatban, még eddig nem publikáltam sehol.

- Milyen az új helyed Barcelonában?

- A MontBar-ba üzletvezetőnek csatlakoztam, és ez egy sokkal kisebb hely, mint az előző helyeim voltak, mert itt egyszerre húsz embert tudunk fogadni, emiatt kétszer van asztalcsere. Ez időhöz van kötve, csak két turnus van naponta. A menű klasszikusan nemzetközi sok spanyol alapanyaggal. Régebben ez egy befutott tapasos volt, de ma már fent van az egy csillaggal a Michelinek között. Egy hónapja érkeztem, nagyon érdekes kihívás ez a feladat, úgy érzem, jókor jött Barcelona a sok hideg, északi város után.

- Hol is kezdjük el a sikertörténetedet?

- Már 21 évesen több vállalkozásom is volt, most is van egy budapesti kávézóm, amit bérbe adtam végül, és egy étteremmel is próbálkoztam, de éppen, hogy megnyitottam, jött a covid rá három hétre, így az teljesen leállt, fel kellett adnom. Természetesen először Magyarországon akartam szerencsét próbálni, de emiatt hogy minden bezárt, külföldre kellett mennem. Így jött Norvégia, mert ott nyitva volt a híres étterem, az Under, ezért elvállaltam egy felszolgálói munkát, hogy megmenthessem a kávézómat legalább, ha az éttermet már nem is tudtam.

Akkor még nem gondoltam, hogy megdöbbentően bizarr éttermekben is fogok dolgozni,

egészen véletlenül csöppentem bele ebbe a teljesen más világba, ami a Michelin-csillagos éttermek extrém univerzuma.

- Milyen volt a híres norvég vízalatti étteremben dolgozni?

- Mivel szeretem a kihívásokat, és az Under Norvégiában egy nagyon különleges étteremnek számít, azonnal elvállaltam.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Csernák Botond (@botond_csernak) által megosztott bejegyzés

A 2-3 Michelin-csillagos éttermekben többnyire különlegesen felépített kóstoló menük vannak, így órákig is eltart az evés, ami egy speciális ízexpedíció, és általában 12-25 fogásból állnak. Ebben az étteremben is a helyi alapanyagokra fókuszált a menüválaszték. Az étterem egy óriási minimalista cement blokk,

Norvégia déli csücskében helyezkedik el, vadregényes, hideg környezetben, ami öt és fél méter mélyen megy le a tenger alá

és 25 centiméter vastag üvegen keresztül láthatjuk az élővilágot evés közben.

Mivel ez az étterem a víz alatt van, így a tengerben élő alapanyagokat, növényeket és állatokat is innen szerezhettük be az étlaphoz. Nagyon sok mindent mi magunk gyűjtöttünk be az ételekhez a tengerből és a környékről. Annyira friss volt minden, hogy búvárként mi magunk merültünk le a kagylókért. Ezt is meg kellett tanulnom, de persze nem volt kötelező. Egyébként

hangyát is kellett gyűjtenünk, szó szerint, egy szezonra körülbelül pár ezret kellett összeszednünk az erdőben és lefagyasztanunk.
Az Underban a felszolgált borok a norvég tengerben a víz alatt 3 évig várakoznak

- Micsoda? Hangyák kellettek valamihez?

- Igen tudom ez nagyon furcsa, de a hangyáknak az egyik védekezősavukat fel lehet dolgozni, kissé hasonló az íze, mint a citromnak, és emiatt ezt egy desszerthez használták fel. Ehhez kellett az egész hangya, amiket -

cryofreezing technikával lefagyasztva tároltunk és a desszerthez a tálaláskor, dekorációként egészben is felszolgáltuk.

Ez a hely az itteni ételek ízkomplexitására törekedett, amikben még a fenntarthatóság is nagyon fontos volt, hogy minden öko legyen és a természetben fellelhető.

- Ez nagyon megdöbbentő...

- Valóban van egy csomó furcsaság, ami nagyon figyelemfelkeltő, mondhatnám például a vér és a csokoládé párosítást is, mint desszertet, ami évek óta befutott dolog volt és a véradásra irányította a  figyelmet. Az ilyen extrémebb éttermekben és gasztro körökben, amúgy gyakori a közérdekű témák támogatása. Ezek a furcsaságok, inkább az északi országok éttermeikben vannak jelen, ahol sokkal erőteljesebben a tesztelésekre, kutatásokra, felfedezésekre hangsúlyozódnak az éttermek, mert ez valóban egy komoly határfeszegetés, amivel változásokat szeretnének elérni a jövőben a fenntarthatóság terén.

- Ezek a furcsa feladatok nem leptek meg?

- Dehogynem. Eleinte nekem is fura volt, ehhez meg kellett értenem a koncepciójukat. Elég szélsőséges ez a két példa, de ezeken a helyeken minimum egy-két olyan étel bekerül a fogásokba, ami ennyire extrém módon feszegeti a határokat. Kreatív elemek inspirálják a séfeket, szinte bármi előfordulhat ami teljesíthető, például

van, hogy százéves kagylókat szervíroztak fel, ami szintén elég durván hangzik, ha belegondolunk.

Különc missziókat kellett megtanulni, de nem volt kötelező, sem a hangya begyűjtés, vagy a búvárkodás a jeges vízben, de úgy voltam vele, hogy elég érdekesek, így hát kipróbáltam.

- Honnan tudták, hogy mi ehető, mi nem?

- Rengeteg mindent fel lehet használni a természetben, amit sokszor nem is gondolnánk. Ennek az étteremnek is több tudományos szakértője volt, saját halásza van, és érdekesség, hogy

tengerbiológiai kutatóközpontként is működik, amellett hogy étterem.

- Miért jöttél el onnan?

- Fantasztikus idők voltak, csodálatos környezetben, de az egész a semmi közepén volt. Budapest után egy kicsit belefásultam az eseménytelenségbe. Többre vágytam, ezért kezdtem el keresni az új helyemet, így következett a sorban az Alchemist Koppenhágában.

- Egyik extrém helyről mentél a másikba...

- Ez egy nagyon progresszív étterem, ezért érdekesnek tűnt, úgyhogy jelentkeztem, és felvettek egy többkörös interjú után, amihez azért szerencse is kell, mert ott nincs sűrűn személyzetváltás. Nem könnyű leírni ezt a helyet, de talán az ad egy képet róla, hogy

a világ legjobb 50 étterme között van. Már én is ott dolgoztam, mint menedzser, amikor az 5. helyre kerültünk,

ez hatalmas elismerés volt.

Ebben az étteremben kifejezetten forradalmi ételek készülnek, amiket talán el sem tudunk képzelni. A Harvard egyetem valamint a NASA kutatói is velünk dolgoztak a kísérleti ételek tudományos elkészítésében. Teljesen hihetetlen dolgok kerültek ki a konyhából, és itt nem csak a molekuláris gasztronómiára kell gondolni, ezek űrkorszaki gondolkodók voltak.

Az elkészített ételek nagy része ehető volt, ezeket egy 5-6 órás vacsora-show keretében,

színházi elemekkel, beszélgetésekkel, performanszokkal, zenével kombinálva kínálták, így adva át kritikus, mély üzeneteket, különc ételekkel kísérve. Voltak akik, egy-egy tematika végén sírtak vagy éppen nevettek, de mindenképpen egy érzelmekkel teli kaland volt.

Ezen a helyen a hatásos látványvilág kialakításához az étteremnek saját grafikusai, dizájnerei is vannak. A vendégek különböző szobákon mennek keresztül, mint stációk, de végül a dómteremben kapják meg a legtöbb információt. Kivetítés is van, mint egy színházban, közben szervírozzák hozzá a fogásokat a téma érzékenységéhez kapcsolódóan. A vendégek folyamatos hatásoknak vannak kitéve, erre a legelején mindig felkészítettük őket.

- Mivel hökkentették meg a vendégeket?

- Egy példa, ami a csokoládéval, a kakaóbab kitermeléssel kapcsolatos. Ezt főleg Afrikában végzik, ráadásul gyerekmunkásokkal embertelen körülmények között. Az étteremben emiatt csak olyan csokit használtak fel, ami megbízható forrásból jött és senki nem volt kizsákmányolva emiatt. Úgy hogy, erre felhívva a figyelmet

a desszert egy csoki koporsó formájában érkezett az asztalra,

amihez azok az adatok is meg voltak adva, hogy mennyi embert érint ez a kizsákmányolás a világon.

Rengeteg provokatív dolog és iróniai van ezekben a tálalásokban. A koncepciók a séfeknek a vízióján keresztül, egy komoly üzentté válik, felhívják a figyelmet azokra a dolgokra, amikben változást szeretnének elérni.

- Milyen ételeket ehettünk volna ott vacsorára?

- Ez nem egy hagyományos étterem, volt jó néhány étel, amivel a vendégek kiléphettek a komfortzónájukból. Az Alchemistben is alapvetően a gasztronómiával való kísérletezgetés a fontos, ehhez saját termesztésű gombafajtájuk is volt, a mycelium, ami behálózza az egész világot, annyira jelentős, mint az internet. Az NASA-val való egyik kollaborációjuk az volt, amikor

megkérdezték az űrhajósokat, hogy milyen étel hiányzott nekik a űrben a legjobban,

és ők azt mondták, hogy egy friss szelet kenyér vajjal megkenve. Ez adta az inspirációt, a tejbe áztatott kenyérre ami felhabosított tejbuborékokkal volt megfagyasztva. Ez egy ropogós összhatást keltett, mint a friss kenyér héja, ami mellé kaviárt adtak.

1984 Orweltől, a nagy testvér figyel szimbóluma: egy orvosplasztikai műanyagból készült élethű szem, aminek a szembogarából lehetett kikanalazni, a krémes idényszerű fogást

Csak hogy pár példát mondjak még, a melegszendvicset egy mocsival fuzionálták össze, ebben az ízek keveredése és formája volt a kihívás. A tálalás is lehetett meghökkentő, amikor például egy valódi méretű szilikon nyelven voltak feltálalva szezonális finomságok, amikről konkrétan le kellett nyalni az ételt.

Nekem talán a legfurcsább kísérlet az volt, amikor a kenyér be lett oltva rockfort sajtpenésszel, úgy hogy a vendégek penészes kenyeret is kaptak, az egyik anderseni mese sztorija alapján.

Az élethű nyelven tálalt fogás, amiről le kell nyalni az ételt

- Hogyan kerültél Svédországba?

- Dániában elég sok feladatot kaptam, többet is mint vártam, nagyon megbecsültek, mégis két és fél év után úgy éreztem, hogy már nincs hova fejlődnöm ott. Éppen volt két hét szabadidőm és elutaztam a stockholmi Frantzénba, ismertem a menedzsert, így felajánlottam neki, hogy szívesen mennék gyakorlatra erre a kis időre. Ez olyan jól alakult, hogy félévre rá állást kínáltak, úgy hogy átmentem hozzájuk, így lett a következő állomásom a stockholmi Frantzén. Provokatív és határokat feszegető helyekről érkeztem oda, ahol nem mindennapi dolgokat láthat az ember, ellenben ebben az étteremben teljesen más környezet várt.

Ez is egy három Michelin-csillagos étterem, de kisebb mint az előzőek, mégis a 18. a világranglistán.

Ez maga a klasszikus tökéletesség volt, valamilyen szintű lazasággal. Itt nem volt extrém kísérletezgetés, hanem elegancia és perfekcionizmus. Itt is minden egyes alapanyagokból a legeslegjobbakat használtuk, amit a világ minden pontjáról hozattak, Japánból, Kolumbiából, mindent a legjobb helyről. Ez az étterem az ételekre és az italokra fókuszált nem a nézőpont kitágítására. Azt hiszem ez volt az egyik legközvetlenebb hely ahol a vendégeket szinte barátként kezeltük, semmi konvenció nem volt benne. Profin felépített házigazda szerepben fogadtunk mindenkit, szinte régi ismerősként.

Egyébként nem titkolt vágyam volt, hogy Svédországba messek, mert változások történtek a magánéletemben is.

A Frantzén egy egyszerű bérház, ám a világ egyik legfelkapottabb Michelin étterme Stockholmban

- Rád talált a szerelem?

- Koppenhágában megismertem egy svéd lányt, aki ma már a menyasszonyom, így adta magát a történet, hogy elmegyek vele Svédországba és ott fogok dolgozni, úgyhogy mikor a Frantzén felvett, össze is állt a kép. Mind a ketten tudatosan alakítjuk a karrierünket és ezzel egy ideig egy országban is lehettünk. Most csak én költöztem Spanyolországba, a kedvesem csak nyáron tud utánam jönni.

- Ennyi különleges helyen találkoztál hírességekkel is?

- Az Underban egyszer a norvég hercegnő eljött enni az egész családjával. Erre az étterem életében nem volt példa, hatalmas megtiszteltetés volt. Mivel a gyerekeket is hozták, velük kimehettünk búvárkodni, mert éppen jó idő volt a tengeren.

Leúszhattunk velük az üveg elé és beintegethettek a hercegi szüleiknek.

Koppenhágában, az Alchemistben például Edward Northon és Ed Sheeran evett rendszeresen. Az biztos, hogy ezekre az éttermi kihívásokra nem mindenkinek van meg az affinitása és azonkívül pénzügyileg sem engedheti ezt meg mindenki.

Ha valaki nem teheti meg, vagy nem ismeri és nem érti, annak elképzelhető, hogy csalódás lesz a látogatás, még akkor is, ha van rá pénze. Ha valaki alapvetően ritkán jár étterembe, ne ilyen helyekkel kezdjen.

Arról nem beszélve, hogy nagyon drága,

két emberre egy kényelmes vacsora akár egymillió forint is lehet.

Az Alchemist top kategóriás hely, világszinten is drága, mégis három hónap a várólista, hogy valaki asztalt szeretne foglalni.

- Milyen országok szerepelnek a terveidben?

- Amerikáról is volt már szó, de nem jött össze - amit nem bánok, mert annyira azért nem vonz, bár Chicagóba elmentem volna, egy ottani híres étterembe az Alinea-ban, Grant Achatz-hoz, a híres séfhez. Ázsia már egy fokkal érdekesebb, de szerintem itt Európán belül meg vannak azok a helyek amiket szívesen megnéznék, emiatt nem kell messzebb utaznom.

- Könnyen váltasz?

- Tudatos ez az egész, de amikor legelőször kiköltöztem Norvégiába az volt a legnehezebb. A döntéseimet egy cél szolgálatában hoztam meg akkor is.

Az a tervem, hogy annyi tudást szerezzek, hogy tudjam majd otthon kamatoztatni,

erre volt kísérlet már a Mák is, de még korainak bizonyult.

Mindenképpen a szakmai tapasztalatok miatt keresem a feladatokat, hogy mi lenne a következő, nyilván elsődlegesen a fejlődés miatt. Itt is most, teljes felelősséggel vezetek egy egy Michelin-csillagos éttermet, a cél, hogy szeretnénk ezt feljebb vinni. Igazából szerteágazó, az hogy mi motivál.

Sokan keresnek meg ajánlatokkal, de én soha nem erőltetek semmit.

Ehhez kell az összhang, ez nagyon fontos. Ha ez nincs meg, én nem szeretek benne lenne egy projektben. Egy évet általában szeretek mindenhol eltölteni, itt Barcelonában is, jónak tűnik az egész, remélem működni fog és sikerül a célkitűzésemet elérni.

- Öreg rókának számítasz a szakmában?

- Mondhatjuk, hogy igen, mert huszonegy éves voltam amikor megcsináltam az első saját kávézómat, és ma már aránylag hamar találok remek pozíciókat.

Hála istennek eddig jól alakultak a dolgaim, szuper feladatokat kaptam, mint amikor az Alchemistben embereket kellett betanítanom, kiválasztanom, akikkel együtt akartam dolgozni. Ott is jó helyen voltam jó időben szerintem.

Nagyon fontos számomra, hogy a kreatív ötleteimet is megvalósíthassam.

A családi hátterem miatt, ha mondhatom így, a vénámba van a művészet: apukám szobrász, a nagyszüleim között színész is van, anyukám televíziós, a testvérem pedig zenész.

- Van valami, amit nehezen élsz meg ebben a sok változásban?

- Már annyira megszoktam a változásokat, hogy most amikor ide jöttem Barcelonába, mintha Kaposvárról jöttem volna Budapestre. Megtanultam kezelni ezeket a helyzeteket, hogyan találok majd új helyet, szállást, mert rengeteg hatás ért már. Ez nyilván néha túl sok is, belecsöppenni egy új országba, kell pár nap, hogy feldolgozzam, de ez a szépsége is ennek, hogy intenzív.

- Egy saját étterem a végcélod, esetleg Magyarországon?

- Azt még tudom, de valamikor alapvetően szeretnék hazatérni, de mivel sok jót és sok rosszat is láttam az elmúlt év alatt, ezt még fel kell dolgoznom. Sok ötletem van, mindenképpen egy újszerű dolgot képzelek el, de még nem találtam ki, hogy mi lesz az.

Valami különlegeset szeretnék, ami lehet akár egy kávépörkölő, vagy valami különleges reggelizőhely, de még nem állt össze bennem a kép.

Saját kútfejemből az egyetem mellett vittem a kávézómat. Nem volt könnyű, sok munkaóra volt benne, mindent meg kellett tanulnom, engedélyeket beszerezni, intézni, árut megrendelni. Én voltam a szakács, a felszolgáló és a mosogató is egyben. Később aztán már megtanultam megosztani a feladatokat és jobban tudtam fókuszálni a üzletvezetésre.

Még csak 27 éves vagyok, és legalább 30 éves koromig akarok jönni-menni és felfedezni. Mivel nagyon sűrű és mozgalmas időszakok vannak a hátam mögött, meg sem álltam az utóbbi pár évben, szinte minden nap dolgoztam, ezért egy biztos, hogy mielőtt lehorgonyzok majd valahol, előtte nagyon szeretnék egy teljes évet szörfözni a Kanári-szigeteken, hogy kifújjam magam.


Megosztom
Link másolása

Címlapról ajánljuk


INSPIRÁLÓ
A Rovatból
Révész Sándor: „Legalább ötven olyan év jutott, amikor masszívan benne voltam a dolgok sűrűjében”
A zenészlegenda, a Generál és a Piramis együttes énekese ritkán ad interjút, velünk most kivételt tett.

Megosztom
Link másolása

Egykor egy ország rajongott érte, mai dédszülők és nagyszülők tomboltak a koncertjein, majd vették tudomásul elég csalódottan, hogy egyik napról a másikra eltűnt a magyar zenei életből. Csak a bennfentesek suttogták, hogy valami hatalmas hajóra ment énekelni, és akkoriban sokan cseréltek volna a luxustengerjáró elegáns utasaival csak egy-egy estére, még akkor is, ha ott, azon a színpadon Sanyika nem Piramis és nem is Generál számokat énekelt különleges, egyéni hangján. Amikor végleg hazajött, már egy másik Révész Sándor érkezett meg. Elvonult egy tanyára, csak ritkán és keveset lehetett olvasni róla. Aztán három évvel ezelőtt egy komoly betegségen esett át. Nem zuhant a mélybe ebben az élethelyzetben sem, fegyelmezetten fogadta, ami vele megtörtént, mert, ahogy beszélgetésünk során többször is hangsúlyozta, ő a mostban él.

- Nyilván én is alternatívákban gondolkodom, érzékenyen körvonalazódik az ember életében, amikor fajsúlyosan történik vele egy s más. Vannak olyan dolgok, melyekről a sorsunk így üzen, én ezt tudomásul veszem. Volt amikor felettébb intenzív tempóban éltem,

a zenészek élete olykor nagyon aktív. Nekem ebből legalább ötven ilyen év jutott, amikor masszívan benne voltam a dolgok sűrűjében.

Az a típusú intenzitás, ami mentén éltem az életemet, biztos, hogy nem volt okvetlenül harmóniában az alapvető lelki alkatommal, mert egyébként én egy rendkívül nyugodt ember vagyok. Alapos, megfigyelő, kontemplatív, mindig teljességgel benne élek a pillanatban, úgy érzem, hogy ennek hiteles tanújelét adtam, hiszen a könyvem írásakor mindenre emlékeztem a múltamból.

- A zúzós, zenész évek megviselték lelkileg?

- Nem, egyáltalán. A magánéletemnek és a hétköznapi történéseknek is meg tudtam élni a teljességét, de ugyanakkor robbanékonyan és abszolút rendelkezésre állóan tudtam a színpadi körülményben, az adott pillanatban felvenni azt a rezgésszámot, amit a dobütések, a süvítő gitár és a lendületes éneklés megkívánt.

A Kóbor angyal, vagy a Szabadnak születtem című dalunkat nem lehetett enerváltan előadni,

félvállról venni, azok nem lírai szerzemények, hanem lendületes dalok és rezgésszámuk megkövetelte azt a színpadi attitűdöt, amit produkáltunk. Hála istennek ehhez nagyon lelkes közönségünk volt, velük együtt jó volt ez a játék.

- Hogyan lett sztár?

- 19 éves voltam, amikor 1972-ben megnyertük a Generállal a Ki mit tud?-ot. Az olyan mintha egy manapság divatos dalversenyt nyerne meg az ember, amiben pillanatok alatt lesz valakiből sztár, így

mi is egy éjszaka alatt váltunk azzá. Másnap felismertek az utcán, művész úrnak szólított a sarki közértes néni, aki gyerekkorom óta jól ismert.

A villamoson kapkodták a fejüket utánunk az emberek, ehhez hozzá kellett szokni.

Nyíregyháza, 1972, Móricz Zsigmond Színház, balra Ákos István és Révész Sándor a Generál együttesből, jobbra a Mikrolied vokál tagjai: Selényi Hédi és Herczku Annamária.

Alapos műhelymunkát végeztünk, mindenki képzett zenész volt, csak én fejlesztettem magam autodidakta módon. A társaim olykor olyan feladatokat adtak, ami nem volt könnyű, de ösztönöztek ezzel. Volt, hogy azt hittem nem fogom tudni kiénekelni amit kértek tőlem, olyan magas és sikító hang volt, de sikerült elsajátítanom a technikát, megtanultam, így volt ez a gitározással is.

- Nyugodtsága ellenére, nagyon karizmatikus, kirobbanó személyiség volt a színpadon...

- Apám, aki sebész orvos volt, mindig azt mondta, fiam a sikernél nagyobb stimulus nincs. Hálával tartozom azért, hogy ebben gazdagon megfürödhettem a zenekaraimmal. Lelkesített, hiszen

éreztük a közönség szeretetét, amikor tízezrek énekeltek velünk, akik minden dalunk szövegét betéve tudták.

A hangélmény, s ahogyan hullámzott a tömeg, abban a pillanatban elmondhatatlan erővel hatott. A Piramis és a Generál együttesre is érvényes volt ez, habár más volt a két zenekar stílusa, műfaja.

- Milyen erre most visszatekinteni?

- Nem véletlenül mondtam el többször, hogy a Piramissal megélt sikerek a zenekar mind az öt tagjának legemlékezetesebb évei voltak.

A Magyar Hanglemezgyártó Vállalat stúdiója, 1978. A keverőpultjánál a Piramis együttes tagjai állnak, Som Lajos, Závodi János, Gallai Péter, Köves Miklós, Révész Sándor. - Fotó: Fortepan/Szalay Béla

A jelenlegi itt és most az egy másik rezgésszám, de nagyon elégedett vagyok azzal, ami megadatott nekem. Belső nyugalmammal ez tökéletesen harmonizál, ha más is, mint régen volt, de ebben az életszakaszban is elégedettség, összhang van.

- Ez összefügg a spiritualitással vagy érettséggel?

- Szerintem igen. Ma is rengeteget olvasok, megfigyelem a világot, a minden mindennel összefügg törvénye izgalmas rébusz, gondolkodást serkentő. De nyilvánvalóan a magammal hozott muníció is számít, amit a múltban kaptam. Él bennem az önművelés ösztönző fontossága is. Ez olyan, mint egy utazás. Elég sokat utaztam az elmúlt évtizedekben és a közelmúltban is. Egy, a múltban megélt élmény élő valóság ma is a szívemben, és a sikerek emléke ugyanúgy. A szellemiséget gyarapító tényezők manapság sokkal termékenyebb termőtalajra hullanak a lelkemben.

Az, hogy miket kellene még olvasnom, tanulnom, megismernem, annak most teljességgel itt van az ideje, ahhoz minden adott ebben a statikus élethelyzetben.

- Külföldön is dolgozott egy ideig, merrefelé járt?

- Dél-Amerikában egy világjáró hajóval harminchat országban jártam. A Generál és a Piramis úgynevezett pódiumzene volt. A hajón szórakoztató zenét játszottunk egy nyolctagú zenekarral, csokornyakkendőben, elegáns ruhákban léptünk fel esténként. Ez egy nagyon más karakterű feladat volt, mint a koncertek, de nagyon élveztem, mert ott mindennap bizonyítani kellett, hogy rátermettek vagyunk a feladatra.

Ebben a közegben senki nem ismert, nem kísértett a múltam, a közönség semmit nem tudott rólam, mégis sokszor vastapssal ünnepelt.

Különleges és képzett zenészekből állt a zenekar, sokszor klasszikus zenei estet is adtunk, ilyenkor én két nyelven, angolul és németül konferáltam.

Pont azokban a hónapokban, amikor a hajón dolgoztam az Álom hajó című filmsorozatot is ezen az óceánjárón, az MS Astoron forgatták. A kétszáz tagú forgatócsoport egy hónapig vett részt a hajó mindennapjaiban. Izgalmas volt látni a filmes műhelymunkát. A sorozat nagyon népszerű volt, fantasztikus siker lett, különféle tévécsatornák a mai napig vetítik.

- Mi vitte erre a munkára?

- 1981 nyarán kiváltam a Piramisból. Gyakran meglátogattam az Alföldön élő barátaimat. Egy náluk töltött pár nap után hazautaztam Budapestre, és másnap hajnalban váratlanul jött a megkeresés, amit, mivel ráértem, elvállaltam.

Világot láttam, pénzt kerestem. A nyolcvanas évek elején nem volt közömbös bejárni azt a 36 országot,

ami nekem, hál' istennek sikerült.

- Amikor tanyára költözött, a csendet kereste?

- Nem gazdálkodni költöztem le, bár ültettem fákat, és kertészkedtem is egy kicsit. A tanyasi békességben a zenei pályámmal is foglalkoztam,

akkoriban készült Presser Gáborral az első szólólemezem, és Karácsony Jamesszel is volt egy országos turnénk.

Nem mondható, hogy unatkoztam, gyakran utaztam fel Pestre, mert ott történtek a dolgok valójában. Mindezek ellenére a tanya volt az otthonom, és annak örültem a legjobban amikor hónapokig nem kellett kimozdulnom sehova. Felkínált az élet egy nyugodtabb ritmust, én ezt egy másik ütemnek mondom, ami végképp harmonizált az alkati adottságommal, nagyon nekem való volt.

Azok az évek életem legemlékezetesebb évei voltak, mert nagyon szerettem azt a békességet, csöndet, az Alföld tágasságát, a rengeteg erdőt.

Erre a fajta szabadságra vágytam és ebbe a tájba, a „kontinentális óceánba” továbbra is szerelmes vagyok.

- Mégis visszaköltözött Pestre...

- Feltöltődve újraértékeltem a dolgokat, egy másik ütembe léptem át, amit én választottam, és tizenhét varázslatos év után eladtam a tanyámat. Visszaköltöztem Pestre, ahol születtem, nem volt kérdés, meg volt itt is az otthonom, és elkezdtem még aktívabban dolgozni.

- Most ismét vidékre költözött, mi ennek a választásnak az oka?

- A Kelet-Mecsek gyönyörű vidékén élek. 1979-ben már volt ott egy házam. Sok éven át szeretettel gondoltam vissza erre a helyre, még akkoriban is, amikor a tanyámon éltem, pedig két teljesen különböző tájról beszélünk. Soha sehol nem volt gondom a beilleszkedéssel, közösségi ember vagyok, eredendően nyitott a világra, amiben a magam szuverén békességét mindenáron megteremtem, de azon túl abszolút szociális lénynek érzem magam. A vidéki ritmust nem volt nehéz felvennem, ebben a hírneves előéletem sem zavart be, nem okozott kérdőjeleket. Mindig is szerető közeg vett körül, és én ezt mindig viszonoztam.

- Ma is sok a követője, rajongója?

- A most megjelent könyvem egy bizonyos értelemben felkavarta az állóvizet körülöttem, ami öröm a szívemnek, mert

zenélést mostanában nem vállalok, az egészségem nem teszi lehetővé. A könyv kapcsán könyvbemutatókon találkozom újra a közönséggel,

ahol nettó 2-3 órás, néha iszonyatosan mély beszélgetések alakulnak ki. Kortársak, zenebarátok megtisztelő atmoszférája vesz körül, ami olykor könnyekig meghat.

- A könyvében sok mindent elmesél, régen is ennyire őszintén kitárulkozó típus volt?

- A múltban ritkán szólaltam meg, a zenekar vezetője, Som Lajos volt hivatott erre. És ha mi, a többiek szóhoz jutottunk, bár én a bulvárt mindig távol tartottam, de ha mégis megkérdeztek, akkor az életemről, gyökereimről, a gondolataimról kapható voltam arra, hogy beszéljek. Nyilvánvalóan a zene mellett ezekre nagy hangsúly nem vetült.

A könyvben őszintén mesélek a múltamról, barátságaimról, utazásaimról, s természetesen a sikeres évekről,

mindezek turbulenciája felkeltett sok egyéb érdeklődést is velem kapcsolatban. Szerintem sokan most kezdenek igazán megismerni mint embert, mert a színpadi életemet ugyan sokan látták, de az, hogy honnan is jövök, kik voltak az őseim, ezekről nem nagyon nyilatkoztam korábban.

- A közönsége mire a legkíváncsibb manapság?

- A zene hangsúlyosan ott van, a társaim és a hozzájuk fűződő viszonyom, a barátságaim, a hitem, a természet szeretete, az utazásaim nagyon érdeklik az olvasókat és a könyvbemutatók közönségét.

Különösen szépek azok a vallomások amiket ők mesélnek el nekem, határon innen és túl.

Az nagyon megható. Volt olyan, hogy belekezdtem egy 1977-es történetbe és egy zenebarát a közönség soraiból jelezte, hogy ott volt. Mondtam neki, hogy akkor te folytasd, mert te objektív vagy. Fölállt és mesélte sorba az általa felidézett szegedi koncerten elhangzott dalokat, emlékeket, amiből oda-vissza nosztalgiázó játék lett. Nem vitás, hogy sok minden leülepedett bennem, van miről mesélnem az elmúlt 72 évből.

- Hogyan éli meg ezt a mai világot?

- Nagyon nem foglalkozom vele, ugyan belenézek a hírekbe, de különösebben nem érdekel.

Szepes Mária néni, az írónő, nagyon jó barátom volt, aki azt tanította nekem, hogy ami mulandó, az nem igaz. Márpedig mulandó világban élünk.

Én nagyon igyekszem befelé és fölfelé élni, ezt gyakran elmondom, ezt is tőle kaptam, mint útravaló jótanácsot. Számomra a rengeteg felesleges hír nem kívánatos, nem foglalkozom vele.

- Nehéz volt megírni a könyvet?

- Nem, hiszen a kezdetektől fogva Derksen Gyöngyi jegyezte le magánéleti vonatkozású elbeszéléseimet, és dr. Bálint Csaba barátomnak - aki a Rockmúzeum elnöke és hazai zenészszakmánk mindentudója -, szakmai életem meghatározó állomásait idéztem fel. Összejöttünk és én meséltem, mondtam-mondtam, ami nagyon ösztönző volt, mert lehet, hogy egyedül nem lett volna türelmem megírni, de így jó volt, hogy ők szeretetteljesen, érdeklődő szempárként voltak ebben jelen és kérdeztek.

Ezen az asztalon, aminél most ülünk, olykor több száz fotó volt, abból válogattuk

ki Gyöngyivel azt a 240 darabot, ami megjelent a könyvben.

- A kislányával milyen a kapcsolata?

- A lányom most 15 éves, nem élünk együtt, de mindennap bensőséges hangütésű leveleket váltunk és rendszeresen találkozunk.

- A mai modern kütyükhöz milyen a viszonya?

- Beláttam, hogy a modern kommunikációs eszközök nélkül ma már nem megy, kell ez a fajta kapcsolódás a világgal.

Meghatott amikor a velem történt egészségügyi megrázkódtatás idején, több mint egymillió ember jókívánságát olvastam,

ami sok erőt akkumulált bennem. Voltak, akik gyógyulási praktikákat javaslatokat, mások segédeszközöket kínáltak, kedves volt, ahogy szeretethálót szőttek körém. Önzetlenségüket megköszönendő, kinek-kinek hosszabb-rövidebb választ írtam. A Révész Sándor Hivatalos facebook oldalamat adminként Gyöngyi kezeli, de a válaszokat, ajánlókat sajátkezűleg csak én írom. Az igényesség vezérel, mindig úgy írok, hogy nekem is örömöt okozzon, amikor visszaolvasom. Ez is Szepes Mária néni hagyatéka aki azt mondta magáról, hogy szóötvös. Szerény igyekezettel nyomdokában járok.

- Ez valamiféle spirituális barátság volt kettejük között?

- Nagyon mély barátságunk volt. 70 éves volt amikor először kezet nyújtottunk egymásnak, én 26 éves voltam. Egy barátságos mosolyú, szép tartású, csinos, üde, idős hölgy állt előttem,

én pedig talpig bőrben, sálakkal, gyűrűkkel és mindennel felszerelkezve, ahogy akkoriban a Piramis aktív éveiben jártam.

Éreztem, hogy ő abban a pillanatban amikor elkezdtünk elmélyülten beszélgetni, lehántotta a sallangot rólam és kibogozta belőlem a lényeget.

Édesanyám 1976-ban öngyilkos lett, ezt feldolgozni 23 éves koromban nem tudtam, ebben is Mária néni segített.

Az ő léleksebészeti beavatkozása, a lélek- és karakterismerete bámulatba ejtő volt. Diagnózisom tudatában mindent a helyére tett bennem.

- Lehet ha nem találkozik vele minden másképp lenne az életében?

- Nem hiszek a véletlenekben, szerintem nem történhetett volna semmi másként. Mária néni csodálatos barát volt, sok mindenre megtanított. Már akkoriban megismerhettem veretes életművét, amiből akkor még semmi nem jelent meg nyomtatásban. Gépelt formában kaptam meg tőle, hogy elolvashassam. Ez óriási bizalom volt a részéről, titokként őriztem.

Amikor a lakásába beléptem, mintha egy másik erőtérbe toppantam volna, amiről ő szellemesen egyszer azt mondta, hogy itt szellemmel vannak megkenve a falak.

Ő mindig csak adott, nem kért, ez volt az ő fő jósága.

- Mivel tartja magát fitten?

- A természet közelében élek több mint negyven éve, az időm javát manapság is ott töltöm, hála istennek nekem ez megadatott.

Az elmúlt évtizedekben szerény számításaim szerint több tízezer kilométert barangoltam.

Emellett megtapasztaltam, hogy a szellemi törekvés végtelen dimenzió, abban búvárkodni, kutakodni frissítő elixír, szerintem ez is fitten tart. Ez sugárzik talán belőlem, a tanulás nemes dolog.

- A természetjárás a túrázásban merült ki?

- Voltak kedves útvonalaim, karakterösvények, amiket akár ötvenszer is megjártam, végigbogarásztam, de szerettem újakat is felfedezni. Ugye ismerős az a gyakorlat, amikor az ember az új lakókörnyezetében egyre tágítja a rádiuszt, és egyre otthonosabb benne? Többnyire egyedül mentem, soha nem vittem magammal semmit az útra, rövidnadrágban, trikóban és egy kényelmes cipőben vágtam neki mindig.

Bekalkuláltam a forrásokat, hogy hol lehet majd inni, mert víz sem volt nálam, szabadon jártam mint a madár.

Szerettem a saját tempómban menni, ami azért nem nevezhető andalgásnak, de megtehettem közben, hogy az időmmel gazdálkodjak, nem kellett sietnem, megállhattam bámészkodni és gyönyörködni a tájban.

- Nem volt magányos ez?

- Szeretem Hamvas Béla írásait, nála olvastam: magam és köztem állok én, tehát a magány dialógikus atmoszféra, ez nagyon lényeges. Ennek tudatában felemelő volt szótlanul megélni az ámuló, gyönyörködő perceket, múlatni az időt a természet fenséges békességében. Lélekben és gondolatban ma is könnyedén visszaröppenek ezekbe a pillanatokba.

Az egészségi státuszom nem teszi lehetővé a klasszikus túrázást, de szépen, könnyedén, rövidebb távokat megteszek.

A fegyelem szükséges erény egy ilyen egészségügyi fordulatnál, mindenre oda kell figyelni, például nyugodtan, békésen végiggondolom, ha oda lépnék mi lenne.

- Mik a könyv után a tervek?

- Van máris egy újabb felkérésem a Helikon kiadótól, akik figyelmes partnerek voltak, mert semmi olyat nem kértek tőlem a promóció során, ami megterhelő lett volna számomra. Minden körém volt rendezve, számításba vették, hogy mit bírok, tapintatosak voltak, nagyon megtiszteltek ezzel.

A könyv kapcsán szerveződő közönségtalálkozókon jóleső érzés személyesen találkozni zeneszerető olvasókkal, ennek öröme él a lelkemben. A könyvbemutatókon semmilyen élethelyzetemről sem tudok felületesen beszélni, minden pillanatot mélységesen megélek.

- Mikor fog újra zenélni?

- Két hihetetlenül tehetséges zenésztársammal van egy háromtagú zenekarunk, a Közlegények, ha valamikor, akkor velük dolgoznék szívesen.

Az éneklés intenzív formáját, ahogy az a múltban ment, azt még revitalizálni kell, ahhoz komoly tüdőkapacitás szükséges.

Világ életemben mindent eredeti hangon, tisztességesen csináltam, nem akarok sem másnak, sem magamnak csalódást okozni.

Egyenlőre elfoglalnak a közönségtalálkozók, rengeteg meghívásom van, de miután be kell osztanom az erőmet, saját ütemezés szerint vállalok felkéréseket, nem ömlesztve egymás után.

Emberi léptékű az az atmoszféra, ahogy mindenkivel össze lehet nézni, jó, hogy ilyen körülmények között vallhatok önmagamról,

nekem különösen, aki a személyes varázs híve vagyok. Ünnepélyes jelen lenni sokakkal az itt és mostban, és hálás vagyok érte, hogy mindenütt szeretet vesz körül akár merre megyek.


Megosztom
Link másolása

INSPIRÁLÓ
A Rovatból
Péterfy Bori: „Ha elképesztő gyűlölet és ostoba, bajszos-pocakos sötétség uralkodik, az annyira félelmetes”
Rajongói szerint maga az egyetlen élő rock ikon Péterfy Bori, akinek az energiája lenyűgöző, és még azt is megmozgatja koncertjein, aki nem rajong a zenéjéért. Páratlan lendületének jártunk utána, hogy megtudjuk: hogyan táplálható az életkedv egy szétcsúszó valóságban.

Megosztom
Link másolása

Éjszakai zenekarnak számít a Péterfy Bori & Love Band, mégis délután ötkor állították őket színpadra a Fishing on Orfűn. Pedig az biztos, hogy a zenekar 18 éves pályafutása jelenlegi pontján is megtöltené a Picur Nagyszínpad nézőterét sötétben, csak hát úgy néz ki, kellett a pasiknak a hely. Legalábbis ezzel kacsintottunk el egymástól Péterfy Borival az interjú végével, amelyben beszéltünk

a lendület fontosságáról, az apátia ellenszeréről - ami akár egy mosogatásban is benne lehet, a Pride-ról és a bajszos-pocakos sötétségről, amelyből van kiút.

- Sokan mondják, hogy nehéz ma egyáltalán ébernek maradni, nemhogy energiával telinek lenni. Te mégis sugárzol a színpadon és a hétköznapokban is. Honnan merítesz ehhez erőt?

- Abból, hogy szeretem, amit csinálok. Szenvedélyem a színpad, a színház, egyáltalán a kreativitás, a flow-ban levés. Állandóan tevékenykedem, mert engem az tölt fel igazán. Szerencsére mivel szabadúszó vagyok, nem kell kényszerből elvállalnom szerepeket. Persze ebben a krézi világban a megélhetésért egy csomó mindent meg kell tenni, a szakmáinkból szinte meg sem lehet élni, főleg művészként, de próbálkozni kell.

- Mit tanultál az elmúlt húsz évben arról, hogy az ember hogyan tudja megőrizni az életkedvét és vitalitását? Volt valaha olyan időszak, amikor neked sem ment?

- Másoknál is azt láttam, hogy

kiváló taktika, ha buborékba zárja magát a barátaival és hasonlóan gondolkozó emberekkel,

akár mint mondjuk itt a Fishing on Orfű fesztiválon. Nem tudjuk megúszni, hogy ebből a buborékból kinézzünk, de lehet ebbe kapaszkodni. Ezeket a kapcsolatokat pedig ápolni kell. Emellett fontos, hogy az ember megpróbáljon hozzáadni valamit a világhoz. Engem nagyon zavar a passzivitás ebben az egyre elmérgesedő világban, pedig mindenkinek aktívan tennie kéne azért, hogy kicsit jobb irányba forduljanak a dolgok.

Ha mást nem is, egyszerűen csak kedvességet, figyelmet a másik felé - az meg csak plusz, hogy ezt vissza is kapja az ember.

- Nagyon fontos, amit mondasz, mert ehhez bárki tud nyúlni, csak néha, mintha elvesztettük volna a kedvességünkkel való kötődésünket.

- Ha elképesztő gyűlölet és bunkó, ostoba, bajszos-pocakos sötétség uralkodik, az annyira félelmetes, hogy olyankor nem tud az ember kedves lenni. De muszáj valahogy elegánsan és kulturáltan védekezni - vagy pedig ha nem lehet máshogy, akkor keményen és durván, de akkor is intelligensen.

- Nem tudunk visszaszólni az agresszornak, és másokon vezetjük le az agressziót, ez lehet a háttérben?

- Ha egy társadalom csúszik le, ha szegényedik el, ha egyszerűen tényleg azt érzed, hogy kiraboltak, hogy hiába dolgozol, mert eltűnik a pénzed,

a boltban ötször annyit fizetsz mindenért, mint  másik európai országokban, akkor ez a méreg valahol kijön.

Persze, hogy idegrohamot kap az ember. Igyekszem nem megadni magam ennek, mert én nem szeretnék alkoholista idegroncs lenni. De azt is megértem, ha valaki az lesz, mert nagyon erős gyomor kell ezt elviselni.

- Nagyon nehéz az is, hogy az embereknek nincs pénze olyan dolgokra, amelyek feltöltik kicsit, és nehezen nyúlnak az ingyen elérhető “töltőállomásokhoz” is. Te a téged feltöltő aktív pontokat tudatosan építed az életedbe, vagy megragadod a flowt?

- Engem még a takarítás és a házimunka is fel tud tölteni,

mert úgy állok hozzá. Egyszerűen örülök annak, hogy valakinek csinálhatom. Nagyon boldog vagyok, hogy én pakolhatok a gyerekem vagy a pasim után. Nem mondom, hogy nem vagyok néha rohadtul ideges dolgoktól, de alapvetően mindent át lehet fordítani abba, hogy az a tevékenység engem feltöltsön.

- Azt 15-20 évesen is tudtad, hogy így érdemes gondolkodni, vagy ez valahogy kialakult nálad?

- Ezek az idővel meg a bölcsességgel jönnek, én is átmentem mindenféle szarságon, egy csomó olyan dolog történt velem, amiből nagyon mélyről kellett feljönnöm.

Az ember mindig újraépítgeti magát jó esetben, és közben jön rá a dolgokra. Ez persze baromi nehéz, hiszen ezen a világon egy olyan játékban vagyunk, ami mindig kiüt, és mindig valahogy fel kell állni belőle, amíg lehet. Aztán egyszer meg már nem lehet.

- És amúgy mit üzennél a 20 éves énednek?

- Rám nagyon jellemző volt, hogy benne maradtam méltatlan kapcsolatokban. Azt mindenképp üzenném, hogy ha azt érzed, valami nagyon nem jó, hihetsz magadnak, nem te vagy az idegbeteg hülye, még ha el is akarják ezt hitetni.

Amit még üzennék – és ezt általában minden fiatal nőnek mondom –, hogy

akkor tudsz a legjobban kijönni a dolgokból, ha mindent úgy alakítasz, hogy azt alapvetően egyedül is végig tudd csinálni.

Hinni abban, hogy Béluska majd veled marad… nem maradnak velünk, és erre nem is szabad építeni. Egyedül kell erősnek lenni, és ha ez megvan, emellett együtt lehet lenni a férfiakkal és sok jó dolgot lehet együtt csinálni. De bármilyen szempontból bármiről lemondani azért, mert egy férfi azt kéri, vagy azt mondja, azt soha ne csináljuk.

- Ebben a tanácsban nem érzek kiábrándultságot vagy férfiellenességet…

- Dehogy is, imádom a férfiakat, ebben abszolút nincs undor. De meg kell látni ezt, főleg a gyerekvállalás témájában. Ma már egy nőnek is ugyanúgy kell dolgoznia, sokkal több iszonyatos teher van a nőkön, hiába egyre aranyosabbak és segítőkészebbek a pasik.

Ha a nő belecsúszik az önfeladásba, akkor egyszer csak ott fog állni, hogy se munkája, se családja, újrakezdeni meg nagyon nehéz.

Évekig én sem vállaltam színházat, amikor nevelni akartam a gyerekem, és én is beleestem ebbe a csapdába. Abból a szempontból nem bánom, hogy csodálatos volt vele tölteni a kiskorát, de elég nehéz helyzetbe kerültem aztán emiatt. Most minden jó, van szerelmem is, megvan a balansz.

- Akkor nem a férfi a külső megmentőd.

- Nem kell megmentő. Csak magunkat tudjuk megmenteni.

- Rád most is számít a szakma, de van olyan tapasztalatod e jópár év távlatából, hogy 40-50 év felett a nő kvázi megszűnik létezni?

- Ezt mindenki tapasztalja, szerintem a férfiak is, csak ebből a szempontból a biológia meg a hozzáállás kicsit igazságtalan.

Ha egy férfi roggyant, drogos alkesz, de még fel tud mászni a színpadra, akkor tanítani fogják a munkásságát, és mindig lesz minden ujjára egy 20 éves gyönyörű kislány.

Fordítva, egy nő akkor tud kicsit később is színpadon maradni, ha nagyon-nagyon sok munkát fektet ebbe. Én próbálok nem erre gondolni, inkább csak a következő koncertet és feladatot nézem.

- Szerinted akik kimerültek, és apátiában léteznek, hogyan számítsanak magukra és építsék magukat?

- Tudom, hogy nagyon nehéz, de nem adhatjuk meg magunkat, egy életünk van, amit most élünk, most vagyunk itt. Kicsit mintha mindenki elfogadta volna a helyzetét, hogy akkor ez van és kész. De

tevékenynek kell lenni,

és mindenkinek meg kell találnia, miből és hogyan tud töltekezni.

- Utaltál rá, hogy erős az intuíciód, de közben arra is, hogy kőkemény önismereti út van mögötted. Melyik erősebb nálad?

- A kettő nálam kiegészíti egymást. Nagyon ösztönös vagyok, fontosak és erősek a megérzéseim, néha már ijesztően. Igyekszem követni a jeleket. Egyre tudatosabb is vagyok, de művészként ezt néha nehéz elérni, hiszen általában szuperérzékenyek vagyunk, ezért leszünk művészek, és ezért utálom például, ha hazudnak, és mondom ki az igazságot.

- … és lépsz fel például az igazságtalanság ellen, amikor az ember nem is érti, miért kell elnyomni egy közösséget.

Szerintem mindannyian tudjuk ennek a háttér okait.

A Pride betiltása csak a jéghegy csúcsa, itt a kreativitást, a szabad gondolkodást, a mindenféle olyan tevékenységet,

ami az ellen lenne, hogy birkákból álljon egy nép, azt lehetetleníti el a hatalom, miközben gyűlölködik. Bólogató, ostoba csordát akarnak, ez a cél. Mindig megjelenítem a színpadon a szimpátiám és másik oldalról az ellenérzéseim, és ez most is így lesz a koncerten.

Szerencsére a rajongók is mindig hoznak zászlót.

És hoztak is, a koncert a Budapest Büszkeség felvonulással egy időben zajlott, és az orfűi délutánt bizony szivárványok tömkelege színesítette - maga Péterfy Bori is szivárványos zászlóba csavarta magát, miközben atomreaktorként robbant rá közönségére.


Megosztom
Link másolása


INSPIRÁLÓ
A Rovatból
Schwarzenegger fia kövér volt, majd ezt az egy ételt kiiktatva titántestű lett
Nézd meg az előtte-utána képeket, a változás lenyűgöző! Christopher Schwarzenegger 27 éves, és 5 éve dolgozik azon, hogy egészségesebb legyen.

Megosztom
Link másolása

Christopher Schwarzenegger bámulatos fogyásáról osztott meg információkat a People magazinnal.

Arnold Schwarzenegger fia a Los Angelesben megrendezett első Beacher Vitality Happy & Healthy Summit rendezvényen beszélt a formába lendüléséről.

Elmondta, hogy a folyamat nála több mint öt évig tartott.

A srác Shriverrel, Kelly Osbourne-nal és az esemény házigazdájával, Jeff Beacherrel beszélgetett.

"2019-ben kezdtem, amikor Ausztráliában éltem. Egy nagy úton voltam. Sok kalandba akartam belevágni, a tervezgetés közben láttam, mennyire akadályoz a súlyom a mindennapi tevékenységek elvégzésében" - kezdte a sztorit drámai hangvételben.

Például ejtőernyőzni is akart, de a súlya miatt ez elképzelhetetlen volt.

Christopher szerint a súlyával kapcsolatos bizonytalansága még a középiskolás éveiig nyúlik vissza, amikor személyre szabott ebédeket vitt az iskolába, hogy egészségesebben étkezzen. De igazából az sem volt megoldás a túlsúlyára.

"Nem egyik napról a másikra sikerült, de sok próbálkozást és hibát igényelt a folyamat" – tette hozzá a Michigani Egyetem végzőse.

"És még a mai napig is... amikor azt mondod, hogy előtte-utána fotók... még nem érzem úgy, hogy utána lennék. Nem érzem úgy, hogy a lényegnél tartanék."

Sok rajongó először akkor figyelt fel Christopher fogyására, amikor a múlt hónapban megjelent a kaliforniai West Hollywoodban, és lefényképezték, amint vacsorázni mentek egy szűk szabású sötétkék ingben és khaki egyenruhában a testvérével, Patrick Schwarzeneggerrel.

A szombati panelbeszélgetés során Christopher megosztotta, hogy

egyetlen étel elhagyása (egy vallási alkalom során) segített neki 15 kilót fogyni kevesebb mint két hónap alatt.

Na, vajon melyik étel lehetett az?

Igen, a kenyeret hagyta el nagyböjtkor.

"Azt gondoltam, hogy ha már lemondok a kenyérről, akkor legalább megragadom a lehetőséget, és mivel jó katolikus fiú vagyok, nem fogom megszegni a nagyböjtöt. És ez volt az egyetlen szabályom. Így hát 15 kilót fogytam csak ez által" - osztotta meg a tuti tippet az ifjú Schwarzenegger.

Bár Christopher a múltban nem mesélt fitneszútjáról,

a 31 éves Patrick 2021-ben egy azóta törölt Instagram-bejegyzésben dicsérte testvére edzés iránti lelkesedését.

A testes Christopherről és az új külsejéről készült összehasonlító fotókat ide kattintva tekintheted meg.


Megosztom
Link másolása


INSPIRÁLÓ
A Rovatból
„Három évig éltem egy óceánjárón teljes luxusban - ez volt az oka, hogy végül eljöttem”
Három évig lakott a világ legnagyobb lakóhajóján egy volt New York-i jogász, aki azt hitte, hogy a Föld körbehajózása lesz élete nagy kalandja.

Megosztom
Link másolása

Lynn Krominga 2011-ben úgy döntött, hogy végre bepótolja mindazt, amit az évtizedeken át tartó rohanásban elszalasztott. Korábban a Revlon jogi főtanácsosaként New Yorkban élte a nemzetközi üzletemberek szokásos életét: állandóan utazott, de sosem volt ideje igazán felfedezni a világot.

Aztán egy nap olvasott egy hajóról, amely folyamatosan körbejárta a Földet, és amelyen luxuslakásokat lehetett vásárolni. A The World nevű, folyamatosan cirkáló óceánjáró nemcsak a világ nehezen megközelíthető részeibe ígért bejutást, hanem expedíciókat, a National Geographic tudósainak előadásait, és privát túrákat világhírű múzeumokban.

Krominga beszállt egy próbahét erejéig, és azonnal eldöntötte: eladja a New York-i lakását, és átnyergel erre a teljesen új életformára.

A választása egy 180 négyzetméteres, két hálószobás „kabinra” esett. Három éven át lakott a tengeren – most pedig elmesélte, miért hagyta végül ott mindezt.

Luxusélet a hullámokon

A hajón mindenki gazdag volt, de sokan, mint ő maga, saját erejükből érték el a vagyonukat. Nem a pénzről beszélgettek, hanem az utazás iránti közös szenvedélyről.

A hajón lévő luxuskabin nappalija

A The World egyik legnagyobb vonzereje az volt, hogy rendkívül exkluzív helyekre juthattak be. Volt, hogy egy szomszédja a Földközi-tengeren saját jachtján rendezett partit, ami napokig a hajó mellett futott.

Mindennapok a hajón

A hétköznapok szerinte leginkább egy elegáns otthon mindennapjaihoz hasonlítottak. Étkezés a lakásban szobaszervizzel, privát vacsorapartik a fedélzet séfjeivel, illetve különböző éttermek – például egy Michelin-csillagra is érdemes hely a hajón.

Esténként helyi zenészek léptek fel a hajó bárjaiban, vagy privát partik zajlottak az apartmanokban. Volt karaoke bár is – nem is akármilyen népszerűséggel –, illetve a fedélzet végében három kültéri pihenő, ahol csillagok alatt lehetett éjszakázni komornyikszolgálattal.

A személyzetet úgy jellemezte, hogy minden lakót név szerint ismertek, és pontosan tudták, ki kér kenyeret az asztalra és ki nem, ki milyen italt fogyaszt rendszeresen,

vagy hogy ki kér kevesebb sót az ételébe.

Ha valaki beteg lett, az sem volt gond: a hajón egy, a Cleveland Clinic-hez kapcsolt egészségügyi központ működött, egészen a sürgős esetek ellátására is felkészülve.

Új partok felfedezése

Krominga szerint a legjobb az volt, amikor reggelente új kikötőben ébredtek. A lakók közösen döntöttek, hány napot töltenek a szárazföldön, majd este visszatértek a hajóra, hogy másnap új helyen keljenek fel.

A lakosztály étkezője

A kikötőkben a hajó concierge-csapata különböző programokat szervezett: például expedíciókat Grönlandon, Madagaszkáron vagy az Antarktiszon, nem ritkán National Geographic szakértők vezetésével. A hagyományos hajós klausztrofóbiáról szó sem volt – tette hozzá –, mert egy-egy helyen akár hetekig is elidőzhettek.

Ha valaki elfáradt, maradhatott a hajón: volt teljes méretű teniszpálya, golf-szimulátor, szépségszalon, edzőterem személyi edzőkkel, könyvtár és különböző klubok is.

Történelem testközelből

Az élményei közül a legkülönlegesebbnek azt tartotta, amikor Szentpéterváron egy helyi lakó szervezésében privát látogatást tehettek a Hermitage Múzeumban. Órákig bolyonghattak szabadon a termek között, más látogatók nélkül.

Japán körutazásuk során találkozhattak egy nagaszaki atomtámadás túlélőjével is, aki személyes részletekkel mesélte el a bombázás napját, és azt, hogyan váltak kirekesztetté a sugárzás túlélői. Amerikaiként ez elég szokatlan élmény lehetett.

Észak-Vietnamban meglepve tapasztalták, milyen barátságosan fogadták őket - ez szintén meglepte őt az amerikai történelmet ismerve.

A hanoi börtönmúzeumban a helyi idegenvezető felajánlotta, hogy átugorják a hivatalos narratívát, de végül mindenki meghallgatta, összevetve a korábbi amerikai történetekkel.

Kambodzsában Krominga meglátogatta a hírhedt „killing fields” helyszínét, ami annyira megrázó volt számára, hogy másnap már nem volt ereje Angkor Wat meglátogatásához. Ehelyett egy hosszú dzsungeltúrán vett részt, ahol egy kis iskolában angolt tanuló gyerekekre bukkant. Véletlen lehetett?

Kalózok és rakéták között

A hajóút kevésbé romantikus részei között említette, hogy a Vörös-tengeren, a Bab el-Mandeb szorosban haladva egyszer segítséget kellett hívniuk, mert a jemeni partokról rakétát lőttek ki az előttük haladó hajóra. A lakókat ilyenkor órákra a hajó belső részébe irányították biztonsági okokból.

A lakosztály hálószobája

Máskor a szomáliai partok mentén felfegyverzett kommandósok kísérték őket, a hajó fedélzetén pedig fémkatonákat állítottak fel elrettentésként.

Az Antarktisz felfedezése

Az Antarktisz körüli öthetes expedíciót emelte ki élete egyik csúcspontjaként:

amerikai kutatóállomások látogatása, pingvinek között sétálás, és gleccsertúrák színesítették a programot. Karácsonyt és szilvesztert is a jégmezőkön ünnepelték.

Dél-Georgia szigetén, Ernest Shackleton híres sírjánál járt, amikor egy hatalmas fóka rátámadt, és két férfi mentette meg.

A varázs szertefoszlása

Ahogy teltek az évek, Krominga észrevette, hogy megváltozott a fedélzeti élet: már nem a világpolitika és a történelem témái domináltak a beszélgetésekben, hanem az, hogy ki milyen aerobik órára jár, milyen esküvőt rendez a hajón.

A korábbi tudományos előadásokat felváltották a divatbemutatók és gardróbrendezési tanácsok. „Nem akartam, hogy a The World Álomhajóvá váljon”

– mondta, hozzátéve, hogy ennél többet erről nem is szeretne elárulni.

Végül eladta a luxuslakását, és visszaköltözött New Yorkba. Mint mondta: bár a varázs elmúlt, az emlékek örökre megmaradtak – még ha nem is mindegyiket meséli el szívesen. Mert van, ami jobb, ha a The World fedélzetén marad.

Via People


Megosztom
Link másolása