Egészségesen étkeztek, nem dohányoztak, mégis tüdőrákosok lettek: a tudósok egy rejtett okra gyanakodnak
Hogyan történhet meg az, hogy olyan személyek szenvednek tüdőrák vagy más daganatos betegség miatt, akik nem dohányoznak és egészségesen étkeznek?
Egy friss amerikai kutatás különös összefüggést talált:
A Dél-Kaliforniai Egyetem kutatói 187 olyan tüdőrákos beteg adatait vizsgálták, akiket 50 éves koruk előtt diagnosztizáltak. A legtöbbjük soha nem dohányzott, és sokuknál a fiatalabbakra jellemző, az idősebbeknél látottaktól eltérő ráktípusokat azonosítottak. Az étrendjük minőségét egy 1-től 100-ig terjedő skálán, az úgynevezett Egészséges Táplálkozási Index (HEI) segítségével pontozták, és kiderült, hogy a betegek átlagpontszáma magasabb volt, mint az általános népességé – írta a MedicalXpress.
A kutatók azonnal hangsúlyozták, hogy ez nem jelenti azt, hogy a gyümölcsök és a zöldségek okoznák a rákot. Csupán egy összefüggést találtak egy speciális csoportban, nem pedig ok-okozati viszonyt.
Ezt a felvetést alátámasztja, hogy
A vizsgálatban a nők körében gyakoribb volt a magas étrendi pontszám, és náluk gyakrabban is diagnosztizáltak tüdőrákot. Jorge Nieva, a kutatás vezető onkológusa szerint az eredmények komoly kérdéseket vetnek fel.
„Kutatásunk azt mutatja, hogy a fiatal, nem dohányzók, akik az általános népességnél nagyobb mennyiségben fogyasztanak egészséges ételeket, nagyobb eséllyel betegednek meg tüdőrákban” – szögezte le a szakértő.
„Ezek a ellentmondásosnak tűnő megállapítások fontos kérdéseket vetnek fel egy eddig ismeretlen, a tüdőrák kockázatát növelő környezeti tényezőről, amely látszólag máskülönben előnyös élelmiszerekhez kapcsolódik, és amelyet fel kell tárnunk” – tette hozzá Nieva.
A következő lépés a hipotézis ellenőrzése: a páciensek véréből és vizeletéből vett mintákban fogják mérni a növényvédőszer-szinteket, hogy kiderüljön, kirajzolódik-e egyértelműbb mintázat.
A kutatás egy nagyobb kérdéskör része, amely azt igyekszik megfejteni, miért diagnosztizálnak egyre több tüdőrákot fiatal, nem dohányzó felnőtteknél, és miért érinti a betegség aránytalanul nagyobb számban a nőket. A szakértők üzenete egyelőre annyi, hogy továbbra is érdemes kiegyensúlyozottan étkezni, de tudatosítani kell, hogy a rák kockázata összetett, és azt számos, az ételeken túlmutató tényező is befolyásolja.
Via HealthDay
Via News-Medical
