Egy hatalmas kutatás során találtak összefüggést a tojásfogyasztás és az alacsonyabb Alzheimer-kockázat között
Szereted a tojást? Akkor van egy jó hírünk: ha eleget eszel belőle, egy hatalmas, időseket vizsgáló kutatás szerint akár 27%-kal is csökkentheti az Alzheimer-kór diagnózisának esélyét.
Az Alzheimer-kór egy alattomos és kegyetlen betegség, ami világszerte milliók életét teszi tönkre, akár maguk betegek, akár családtagjaik. A megelőzésére vonatkozó tuti tippek listája zavarba ejtően rövid. Éppen ezért kap fel a tudományos sajtó minden olyan kutatást, ami akár a legkisebb reménysugarat is felvillantja. A legújabb ilyen reménysugár a The Journal of Nutrition című szaklapban jelent meg májusban, és egy több évtizedes, nagyszabású amerikai vizsgálat adataira épül.
Az eredmények egészen látványosak. A vizsgált személyek esetében, akik egyáltalán nem ettek tojást, azokhoz képest már a havi 1-3 tojás elfogyasztása is 17%-kal alacsonyabb Alzheimer-kockázattal járt együtt.
„Összevetve a soha nem fogyasztókkal, a heti legalább öt tojás fogyasztása csökkentheti az Alzheimer-kór kockázatát” – foglalta össze a lényeget Dr. Joan Sabaté, a Loma Linda Egyetem kutatója és a tanulmány egyik vezető szerzője.
De mit is jelent ez a gyakorlatban? Azt, hogy a tojás a demencia elleni csodafegyver? A kutatók maguk sietnek lehűteni a kedélyeket. „Eredményeink azt sugallják, hogy a tojásokat kiegyensúlyozott étrend részeként érdemes fogyasztani, de nem tekinthetők ‘csodafegyvernek’” – nyilatkozta Dr. Jisoo Oh, a tanulmány első szerzője a Medical News Today-nek. Ez ugyanis egy megfigyeléses vizsgálat, ami azt jelenti, hogy összefüggéseket talált, de ok-okozati kapcsolatot nem tud bizonyítani. Simán lehet, hogy azok az emberek, akik rendszeresen esznek tojást, másban is különböznek a tojást kerülőktől: talán többet mozognak, jobb az anyagi helyzetük, vagy egyszerűen csak más, az agy egészségét szintén támogató ételeket is esznek. Bár a kutatók igyekeztek ezeket a zavaró tényezőket kiszűrni, mindent sosem lehet figyelembe venni.
Persze van biológiai alapja annak, hogy a tojás miért lehet jó az agynak.
Egyetlen nagyobb tojásban közel 150 milligramm kolin található. Emellett a tojássárgája gazdag luteinben és zeaxantinban is; ezek az antioxidánsok felhalmozódnak az agyszövetben, és segíthetnek védeni azt az oxidatív stressztől. A listát a DHA nevű omega-3 zsírsav, a B12-vitamin és a kiváló minőségű fehérje teszi teljessé, amelyek mind hozzájárulnak az agysejtek szerkezeti épségéhez és kommunikációjához.
A tojás lehet, hogy nem maga a mágikus pajzs a demencia ellen, de a kiegyensúlyozott, agybarát étrend részeként nagyon is helye van a tányéron.
