Nem akarsz sztatint szedni? Ezzel a diétával akár 30 százalékkal is csökkentheted a koleszterinszinted
A magas koleszterin a legrosszabb fajta csendes gyilkosok közé tartozik: tünetek nélkül rombol, és csak egy vérvétel után derül ki, hogy mekkora a baj. A jó hír viszont, hogy nem kell azonnal a gyógyszeres dobozért nyúlni.
– írta a Daily Express, miután egy páciens a sztatinok melléhatásai miatt kezdett aggódni.
A brit Nemzeti Egészségügyi Szolgálat szerint a buli fő felelősei általában a zsíros ételek, a kanapén punnyadás, a túlsúly, a dohányzás és az alkohol, bár a genetika is beleszólhat a dologba. A hivatalos ajánlásuk is az, hogy az első lépés a kiegyensúlyozott étrend és a több mozgás, bár van, akinek így is kell a gyógyszer. A figyelmeztetésük elég egyértelmű:
De mielőtt bárki a kardjába dőlne, érdemes meghallgatni a szakértőket, akik szerint a megoldás nem egyetlen csodabogyóban rejlik. „Nincs itt semmiféle varázslat” – jelenti ki Dr. Frank Hu, táplálkozás- és epidemiológia-professzor, aki szerint a diéta és a testmozgás jelentősen segíthet. „Az egészet holisztikusan kell szemlélnünk.”
A szakértők a „portfólió diétára” esküsznek, ami nem egy bonyolult varázslat, hanem egy logikus rendszer. Olyan elemekből áll, mint
mint a repce- és az olívaolaj.
És hogy ez nem csak valami wellness-humbug, azt a számok is mutatják. Egy hét klinikai vizsgálatot összegző elemzés például kimutatta, hogy
A nagyjából 440 résztvevőnek emelkedett volt a koleszterinszintje, de még nem szorultak gyógyszerre. Ez nagyjából olyan hatékony, mint a kilencvenes években gyakran felírt korai sztatinok. Sőt, egy tavalyi, gigantikus kutatás, ami közel 30 éven át követett 210 ezer amerikait, arra jutott, hogy akik szigorúan követték az étrendet, azoknál 14 százalékkal csökkent a szívbetegségek kockázata.
A rendszer azért működik, mert több fronton támad. A növényi fehérjék gátolhatják az apolipoprotein B nevű anyag termelődését, ami a koleszterin felszívódásáért felel.
Dr. Hu a mozgás szerepét is kiemeli: „Amikor mozgunk, HDL-koleszterin szabadul fel a véráramba, ami kvázi feltakarítja az erekben lerakódott zsíros plakkokat, és elszállítja őket a májba ártalmatlanításra.”
A legjobb az egészben, hogy nem kell azonnal az egész életünket felforgatni. Andrea Glenn, a New York-i Egyetem táplálkozáskutatója szerint már az is sokat számít, ha csak néhány dolgot megváltoztatunk: diót szórunk a reggeli granolára, vagy a vörös húst csicseriborsóra vagy tofura cseréljük. Ezek az apró lépések is jelentősen javíthatják a koleszterinszintet.
***
Via Daily Express
