A diétás üdítőktől a keto szeletekig: kiderült, egy újabb népszerű édesítő durván növelheti a stroke kockázatát
Van még abból a finom keto szeletből, amitől olyan fittnek érzed magad, vagy a cukormentes energiaitalból, ami átsegít a délutáni mélyponton? Lehet, hogy már nem kéne meginnod.
A lényeg, hogy a Coloradoi Egyetem kutatói fogták ezt az eritritol nevű cuccot, és ráeresztették azokra a sejtekre, amelyek az agy legfontosabb védővonalát, a vér-agy gátat alkotják. Ez a gát az agy kőkemény kidobóembere: a rosszfiúkat, mint a méreganyagok, kint tartja, a jófiúkat, mint a tápanyagok, pedig beengedi. A kutatók azt találták, hogy az eritritol, még olyan koncentrációban is, ami egyetlen cukormentes üdítő után kering a vérünkben, kikezdte ezt a védelmi rendszert.
Cukoralkoholnak hívják, ami már önmagában is gyanúsan hangzik, de pont a tulajdonságai miatt lett a gyártók kedvence. Nem olyan durván édes, mint az aszpartám, csak nagyjából a cukor édességének 80 százalékát hozza, így könnyebb vele dolgozni.
A laborban viszont már nem volt ennyire ártatlan. Az eritritol dupla támadást indított a sejtek ellen: egyrészt elárasztotta őket káros szabad gyökökkel, másrészt leépítette a test saját antioxidáns védekezését. A sejtek egy része simán elpusztult. De ami még ennél is ijesztőbb, hogy felborította a rendszert, ami az erek forgalomirányításáért felel. Az egészséges erek hol kitágulnak, hol összeszűkülnek, ahogy a szükség hozza. Ezt két molekula, a tágító nitrogén-oxid és a szűkítő endotelin-1 egyensúlya szabályozza.
Hogy teljes legyen a kép, az édesítő blokkolta a test saját, beépített „vérrögoldóját” is, így a potenciális vérrögök szabadon garázdálkodhattak – írta a The Conversation.
Persze, ez egyelőre csak egy megfigyelés, nem kőbe vésett ok-okozati bizonyíték, de nem is lóg a levegőben. Nagy, több ezer embert követő vizsgálatok már korábban is jelezték, hogy baj lehet:
A dolog szépséghibája, hogy mindezt egyelőre csak Petri-csészében, izolált sejteken mutatták ki, amik nem mindig úgy viselkednek, mint egy élő szervezetben. A kutatók is elismerik, hogy a tuti bizonyítékhoz fejlettebb modellekre lesz szükség.
A hivatalos szervek, mint az európai és az amerikai élelmiszer-biztonsági hatóságok, eddig áldásukat adták rá, biztonságosnak minősítve. De az új eredmények azt a kellemetlen kérdést vetik fel, hogy megéri-e a cukor elhagyásáért cserébe egy olyan anyagot fogyasztani, ami talán csendben gyengíti az agyunk legfontosabb védőpajzsát. Akkor most dobjunk ki mindent, amiben eritritol van? A tanulság talán annyi, hogy érdemes átpörgetni az összetevők listáját, és elgondolkodni a mértékletességen. A csodaszerek kora lejárt, és talán egyetlen cukorhelyettesítő sem teljesen ártatlan.
