A tudósok figyelemre méltó módszert találtak arra, hogyan szerettessük meg a gyerekekkel a zöldségeket
Lehet, hogy a végtelen harc a brokkolival, a csendes zokogás a spenótfőzelék felett és a padlóra hajított sárgarépakarikák drámája már a születés előtt eldőlt. Egy friss, bár kis mintán végzett brit kutatás legalábbis azt sugallja, hogy
A Durham és az Aston Egyetem kutatói arra jutottak, hogy azok a gyerekek, akik magzati korban az anyjuk étrendjén keresztül már „találkoztak” bizonyos zöldségek íz- és szaganyagaival, háromévesen sokkal kevésbé produkáltak negatív reakciókat, amikor ugyanazokkal az illatokkal szembesültek – írja a ScienceAlert.
A kutatók pedig arra voltak kíváncsiak, hogy ez a korai „kóstoló” hagy-e maga után bármilyen nyomot évekkel később.
Na de hogy is nézett ez ki a gyakorlatban? A kísérletben a várandós anyáknak a terhesség 32. és 36. hetében nagy dózisú répa- vagy kelkáposztaport tartalmazó kapszulát adtak. Évekkel később, amikor a gyerekek már háromévesek lettek, a kutatók 12 gyereket vizsgáltak meg újra. Vattapálcikára cseppentett répa- és kelkáposzta-kivonat szagát kellett megszagolniuk, a reakcióikat pedig videóra vették, majd „síró arc” (negatív) és „boldog arc” (pozitív) kategóriákba sorolták. Az eredmény elég egyértelmű volt:
A keserűbb kelkáposzta összességében több fintort váltott ki, de a korai expozíció még ezt is képes volt enyhíteni.
„Azt látjuk az idő múlásával, hogy a gyerekek még mindig kedvezőbben fogadják azokat a zöldségeket, amelyeknek a méhben ki voltak téve” – mondta Nadja Reissland, a Durham Egyetem pszichológusa. Hozzátette:
A kutatók szerint fontos észben tartani, hogy az ízpreferenciákat és az étkezési szokásokat a genetikai, környezeti és kulturális tényezők bonyolult összjátéka alakítja. Mégis,
Jacqueline Blissett, az Aston Egyetem pszichológusa szerint „ezek az eredmények további támogatást nyújtanak a prenatális expozíció alkalmazásához, hogy javítsuk a gyerekek elfogadását a gyakran elutasított zöldségekkel szemben”. Ha a jövőbeni, nagyobb vizsgálatok is megerősítik az eredményeket, a zöldségháború talán már nem is a konyhában, hanem a várandósgondozásban dőlhet el.
Via ScienceAlert