Connect with us

A husi MINDIG divat volt – plus size modellek a múlt században

LIFE

A husi MINDIG divat volt – plus size modellek a múlt században

Már régen is volt olyan magazin és modellügynökség, ahol csak egy dolgot kértek a jelentkezőktől: ne sanyargassák a testüket fogyókúrával.


Az utóbbi években Ashley Graham képeivel és a róla szóló hírekkel vannak tele a divattal és női témákkal foglalkozó oldalak. A világ egyik leghíresebb és legjobban fizetett telt modellje Instagramon is népszerű, és saját fehérneműmárkát alapított.

Hajlamosak lehetünk azt hinni, hogy a nagyobb méretű modellek alkalmazása korunk találmánya és divatja. Pedig már legalább 40 éve foglalkoztatnak telt idomú nőket – csak nem mindig ők kerülnek előtérbe vagy a legnagyobb lapok címlapjaira.

Az egyik úttörő vállalkozás a BBW volt: a múlt században az amerikai Big Beautiful Woman szakosodott a teltebb modellekre. Az 1979-ben létrehozott ügynökség alapítója Mary Duffy volt, a világ talán első plus size divatmodellje. 1983-ban a magyar Ez a divat magazin is beszámolt a cégéről.

Mary Duffy New Yorkban született és Massachussets államban nőtt fel. Nem volt pálcika vékonyságú lány. 1978 telén az egyik ismerőse szólt neki, hogy a bostoni székhelyű Jordan Marsh áruház nagyobb méretű hölgyeket keres modellnek, ő pedig jelentkezett. Később azt mondták a lánynak, hogy modellnek született.

Amikor Mary Duffy rájött, mekkora kereslet van a teltebb nők iránt, visszaköltözött New Yorkba, és modellügynökséget alapított. Úgy gondolta, hogy Amerika nem fogja mindig csak a sovány testalkatúakat dicsőíteni – és igaza lett.

1984-ben már 80 modell dolgozott az ügynökségnek, a legfiatalabb 17, a legidősebb 60 éves volt (többségük 25-30 éves nő volt) és a legkülönbözőbb méretű hölgyeket válogatta össze. Érdekes, hogy míg fotózáshoz rendszerint 12-14-es ruhaméretű nőket kértek, a kifutókon akkoriban az ügynökség modelljei közül a 16-18-as méretűek voltak a legkelendőbbek.

Mary Duffy a modellektől nem kérte, hogy fogyókúrázzanak, vagy bármilyen módon kínozzák magukat. Náluk az számított, hogy a modellnek legyen szép az arca, a testalkata arányos, és legyen benne megfelelő elhivatottság és szakmai alázat ehhez a munkához.

A magazinnal és az ügynökséggel az volt az alapító célja, hogy a teltkarcsúnak nevezett, illetve duci nők se érezzék magukat rosszul, őket is képviseljék a divatlapokban és a kifutókon. Már az 1970-es években az a kritika érte ugyanis a divatipart, hogy nem a ruhákat szabják a nőkre, hanem a nőket akarják a ruhákhoz szabni.

A BBW címlapján olyan üzenetek jelentek meg, ami akkor még forradalminak számított, például szeresd magad, szeresd a tested, fogadd el önmagad.

A duci modellek alkalmazása talán egyfajta szembenállás volt az előző évtizeddel szemben, amikor egy hihetetlenül vékony lány, Twiggy uralta a mezőnyt. A Magyarországon is bemutatott és ismertté vált Twiggy 1943-ban Lesley Hornby néven született Észak-Londonban. A beceneve ágacskát, gallyacskát jelent – ezzel utaltak a testalkatára, Twiggy ugyanis nádszálvékony volt. Kamaszos alakjával milliónyi lány számára vált követendő mintává.

SZMO

Még több LIFE

Hirdetés

Népszerű

Facebook

Hirdetés
Fel